Як розпізнати обдарованість дитини

Задатки дитини, навіть унікальні, не можуть самі по собі переростати в якості вищого рівня. З цього приводу Амонашвілі казав, що здібності до людського розвитку, які успадкував дитина, можуть реалізуватися в перші 8-10 років його життя. Подальший же розвиток вимагає відповідного оточення, соціальних і матеріальних умов, цілеспрямованого навчання і виховання.

 

Для успішної реалізації головних завдань, які стоять перед освітою в руслі роботи з обдарованою дитиною обов'язково потрібно створити систему роботи, яка б враховувала інтереси і схильності самої особистості і потреби суспільства. Дуже важливо, щоб створення цієї системи відбувалося і по вертикалі (визначення цілей, принципів, пріоритетних напрямків роботи з обдарованими дітьми, які б стосувалися усіх рівнів освітніх структур), і по горизонталі (конкретизація і деталізація цього напрямку діяльності з урахуванням регіональних і місцевих умов і можливостей).

 

У всіх обдарованих дітей чітко виражена пошукова потреба. Вони відчувають яскраві, насичені емоції при занятті певною роботою. Ще їх відрізняє надзвичайна цілеспрямованість, здатність до тривалої концентрації уваги, вміння керувати своєю діяльністю (в певній галузі).

 

Обдарованість інтелектуальна і обдарованість творча не пов'язані між собою безпосередньо. Відомий дослідник в області творчих здібностей Торренс говорив, що якби ми визначали обдарованих дітей на підставі тестів інтелекту, то ми б відсіяли 70% найбільш творчих з них.

Своєчасне розпізнавання і визначення елементів обдарованості в учнів сприяє розвитку здібностей дітей, формування позитивної Я-Концепції.

Кого ж вважати обдарованою дитиною? Як визначити потенційну обдарованість дитини? Що таке талант? Результат розвитку природних здібностей або продукт виховання?

Вундеркіндом вважається дитина, обдарованість якого визначається дуже рано, у виняткових випадках, вже через кілька місяців після народження, але частіше за все в такому віці, коли нормальні діти тільки починають ходити або говорити.

Раннє прояв обдарованості ще не говорить про те, що перед нами майбутній геній.

Діти з унікальними здібностями народжуються не «раз на століття», як прийнято вважати, а практично кожен день. Але не всі діти, що обіцяли стати талантами, виправдовують наші очікування.

Феномен ранньої дитячої обдарованості належить до числа явищ, які намагаються розгадати багато вчених, перш за все генетики і дослідники головного мозку, які вважають, що «диво-діти» - це «пряме попадання генів в ціль».

Де закінчується обдарованість і починається талант? Талант народжується або виховується? З цього важливого питання здавна ведуться запеклі суперечки, під час яких визначилися дві протилежні точки зору:

· Талант є наслідком оптимальних генетичних умов, тобто особливістю природженою;

· Талант є наслідком оптимальних умов виховання та праці, тобто особливістю придбаної, і кожна людина з середнім рівнем інтелекту може стати талановитим.

Якщо прихильники теорії «талант - вроджена якість» - песимісти, то прихильники теорії «талант - продукт виховання» - утопісти. Істина, як завжди, лежить посередині.

Здібності кожної людини розвиваються щодо його задатків.

Розвиток генетичних здібностей можливо тільки при наявності середовища, яка сприяє їх розвитку, а середовище допомагає розвитку здібностей тільки при наявності гарної успадкованої основи.

Талант вимагає турботи!

Талант виростає з індивідуальності, особистості, а досягнення, в кінцевому рахунку, залежать від того, як ця особистість буде розвиватися.

Ознаки обдарованих дітей:

· Часто перескакують через послідовні етапи свого розвитку;

· Рано починають класифікувати інформацію;

· У них великий словниковий запас, вони із задоволенням читають словники, енциклопедії;

· Можуть займатися кількома справами одночасно;

· Вони дуже цікаві, активно досліджують навколишній світ;

· В ранньому віці здатні робити правильні висновки;

· Легко справляються з пізнавальною невизначеністю, із задоволенням сприймають складні довгострокові завдання;

· Не можуть терпіти, коли їм нав'язують готову відповідь;

· Можуть тривалий час концентрувати свою увагу на виконанні однієї справи;

· Обдарованих і талановитих дітей властиво сильно розвинене почуття справедливості;

· Добре розвинене почуття гумору;

· Обдаровані діти постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки що «не під силу», і в рішенні деяких з них досягають успіху;

· Для обдарованих дітей характерні перебільшені страхи, оскільки вони здатні уявити собі купу небезпечних наслідків подій;

· Вони надзвичайно схильні до невербальних проявів почуттів, емоцій оточуючих їх людей;

· Обдаровані діти часто володіють екстрасенсорними здібностями;

· Вони негативно оцінюють себе;

· Більшість обдарованих дітей сплять менше своїх ровесників і раніше відмовляються від денного сну.

 

 

 

Аналізуючи все це, можна відзначити, що такими якостями наділене багато дітей. А це налаштовує оптимістично: якщо талант - рідкість, то обдаровані діти - явище поширене. Звідси і висновок про необхідність своєчасно знайти, зберегти і розвинути в молодому підростаючому поколінні здібності, обдарованість і талант.

 

Для роботи з обдарованими дітьми, крім спеціальних знань, необхідні особливий такт, терпіння, особлива делікатність. Точність оцінки залежить від того, наскільки ви уважні і спостережливі.

 

ПРИТЧА

«Папа повів свого сина в садок

 - Дивись, - сказав він, - це волошка, а ось тут росте жито, бачиш, стебло, а на ньому висить колосок. Правда, красиво?

 - Та я бачу. Але чому ти говориш «колосок висить?» Адже колосок - це щось вище. Він на самому верху. Чи не краще ль сказати: «Колосок варто»?

 - Так, спочатку колосок дійсно варто, поки не відцвіте і не почне наливатися зерном, а потім під вагою зерен, які дозрівають, хилиться вниз. Він висить на своєму стеблі.

 - Не можу повністю погодитися з тобою. Є колосся, що не хиляться до землі, а стоять прямо.

  - Так, я знаю, але ці колосся без зерен або, як люди кажуть, порожні. Зірвіть такий колос, і ви побачите, що в ньому нічого немає. »

Визначаючи обдарованих дітей, згадайте, будь ласка, цю притчу.

 1

 

 Критерії для визначення обдарованості дитини

Якщо у вашому класі є дитина, який:

· Швидко схоплює суть питання.

· Має великий запас знань загального характеру.

· З задоволенням вчиться.

· Процес його навчання йде швидкими темпами.

· Свою роботу виконує самостійно.

· Віддає перевагу індивідуальним видам діяльності.

· Значно випереджає ровесників за кількістю умінь і навичок і загальному розвитку.

· Із задоволенням займається різними видами творчої діяльності.

Радійте, в вашому класі вчиться дитина з високим рівнем загальних здібностей.

Якщо ви помітили, що ваш учень:

· Виявляє явні задатки лідера, намагається бути керівником.

· Відрізняється широтою і різнобічністю інтересів.

· Може мислити абстрактно, ставить собі завдання і після ретельного аналізу шукає шляхи його вирішення.

· Мислить творчо.

· Пропонує нові ідеї і нестандартні варіанти рішень.

Вам пощастило, і у вас з'явилася «права рука», помічник, організатор.

Ваше завдання - отримати кредит довіри. При вмілій організації навчально-виховного процесу ви виховаєте майбутнього президента!

 

А якщо ваш учень:

· Чутливий і артистичний.

· Дуже діяльний і енергійний.

· Прагне практично використовувати свої плани, ідеї, проекти.

· Володіє досконало для свого віку технікою гри на музичних інструментах.

· Дуже добре малює.

· Має артистичні нахили.

· Добре володіє мовою.

· Має великий словниковий запас, правильно будує фрази, швидко і виразно читає.

У вашому класі вчиться майбутній учитель, актор, композитор або знаменитість в мистецтві.

У вашому класі є учень, який:

· Багато читає.

· Може довго і зосереджено працювати над вирішенням якої-небудь цікавої проблеми.

· Швидко вирішує математичні задачі.

· Намагається швидко схопити суть питання і зробити загальні висновки.

· Прагне впорядкувати слова, числа, звести їх в єдину систему.

· При відповіді на питання враховує ступінь його важливості.

· Має гнучке мислення.

 

Це означає, що у дитини високий інтелектуальний потенціал, у нього високий рівень розумової працездатності.

 

                                         

 

Ви звернули увагу на те, що:

· Під час спортивних ігор дитина завжди виходить переможцем.

· Чи вміє координувати свої рухи.

· Реальні досягнення в спорті значно вище рівня його однолітків.

· Яскраво виражені вольові якості.

· Стійко переносить фізичне напруження.

Ваш учень має високий рівень спортивних здібностей

Якщо дитина:

· Чимось глибоко зацікавившись, намагається зрозуміти суть питання, знайти логічне рішення, дати розумну відповідь.

· Має «критичну жилку».

· Виявляє здатність до самовдосконалення.

· Може розумно висловитися в широкому колі питань.

 

Перед вами обдарована дитина і йому потрібна ваша підтримка

Відкриття обдарованості власної дитини

Зрозуміло, що найчастіше саме батьки першими помічають обдарованість дитини, хоча це не завжди легко зробити, тому що не існує якогось стереотипу обдарованості - кожна дитина проявляє свої здібності по-своєму. Які ж основні поведінкові характеристики обдарованої дитини?

Якщо ваша дитина:

o Незабаром після народження фіксує свій погляд на людях і предметах

o Рано починає сприймати руху і шуми

o У віці декількох тижнів посмішкою реагує на навколишній світ

o Швидко розвивається фізично (починає повертатися на бік, сідати і ходити раніше однолітків)

o Мало спить для свого віку

o Починає рано говорити чітко (звертаємо увагу на те, що деякі обдаровані діти протягом досить тривалого часу накопичують пасивний запас слів, який потім швидко активізує. Наприклад, Ейнштейн заговорив тільки в чотири роки.

o Вже в дитячому віці діяльний і енергійний

Ставтеся до нього шанобливо: а раптом це майбутній геній?

 

Ви звернули увагу на те, що ваша дитина:

o Чи вживає вирази, які зазвичай ще не знає дитина його віку

o Легко запам'ятовує вірші, пісні

o Чи пам'ятає про події, які ви вже забули

o Дуже цікавий і докучає вам своїми «Чому»

o Несподівано починає замислюватися над абстрактними поняттями

o Користується чималим лексиконом

Вас можна привітати? Ви правильно виховали його з раннього дитинства і вроджені задатки дитини розвиваються в здатності!

 

 

 

 

 

 Ви помітили, що ваша дитина:

o Дратується, якщо відповіді на його питання не задовольняють його

o Любить мріяти, дивує близьких його людей оригінальністю ідей, пропозицій, планів і рішень

o Має яскраво виражене почуття гумору

o Виконує всі бажання або взагалі не виконує роботу, яка вимагає тільки механічних навичок

o Віддає перевагу грі, успіх в якій залежить не від щасливого збігу обставин, а від здатності виконати якісь комбінації: правильно розташувати, систематизувати, розподілити

o При конструюванні і моделюванні, проявляє навички, не властиві дітям його віку

o Ставить собі завдання і повністю віддається пошукам їх рішення, намагається кожну справу довести до кінця

o Прагне поділитися своїми планами, думками, інтересами

o Звертаючись до старшого або дорослій людині, намагається порозумітися

Значить, для вашої дитини існує «ризик» бути обдарованим.

 

Якщо в школі говорять про вашій дитині, що він:

o Все нове вловлює на льоту, йому не потрібно повторень і докладних пояснень

o Навчається легко, без допомоги з боку

o Любить розглядати карти, атласи, заглядати в довідники

o Може мислити логічно, аналізуючи те, що відбувається

o Може дати короткий і точний відповідь

o Успішно справляється з прискореної програмою навчання з окремих предметів або поглиблено вивчає певні предмети

o Має схильність до пошукової та дослідницької роботи

o Має високі реальні досягнення (переможець регіональних або республіканських конкурсів)

Це означає, що у вашій родині росте обдарована дитина!

 Анкета для батьків

«Здатний? Талановитий? »

Ця анкета складена американськими фахівцями Фредеріком Татли і Лоуренсом Беккром з вашингтонського цента з розробки спеціальних навчальних програм для обдарованих дітей. В основу її ліг перелік характеристик обдарованих і талановитих учнів, зібраний їхніми вчителями. Цей перелік на претендує на повне вичерпне опис, хоча містить найбільш часто зустрічаються прояви потенційної обдарованості дітей. Тому строго наукової цю анкету назвати не можна, скоріше вона дає батькам орієнтування щодо даних дитини. І зрозуміло, при орієнтації на запропонований матеріал анкети, як підкреслюють її автори необхідно щоразу враховувати кожен окремий випадок прояву індивідуальності дитини. На питання анкети потрібно відповідати «так» чи «ні».

Швидше здатний, ніж обдарований.

1. Моя дитина ініціативний, живий, рухливий.

2. Він з готовністю відгукується на все нове.

3. Любить все загадкове і незрозуміле.

4. Часто потребує підтримки старших.

5. Досить легко відволікається і залишає розпочату справу.

            Якщо на 5 питань ви дали відповідь «Так», є деякі підстави вважати вашу дитину здатним. Якщо на 4-й і 5-й питання ви дали відповіді «Ні», зверніться до наступних питань.

Обдарований.

1. Його інтереси досить стабільні.

2. Його допитливість стійка.

3. Любить ставити і вирішувати важкі питання.

4. Часто не погоджується з думкою дорослих.

5. Має свою сторчма зору і наполегливо її відстоює.

6. Розпочате справу завжди доводить до кінця.

7. Має особливу схильність до певного виду занять або предмету.

8. Наполегливий в досягненні поставленої мети.

9. Має багато друзів серед своїх однолітків, з кожним знаходить спільну мову.

10. Задає багато питань (в тому числі і на уроках) по його предметів.

11. Часто буває егоїстичний.

Відповіді «Так» на всі 11 запитань дають підставу припустити, що ваша дитина обдарована.

 

 

 

 

 

 Яскрава обдарованість.

1. У багатьох сферах знань, в мистецтві, музиці, літературній творчості виявляє свою обдарованість.

2. Має одного максимум двох друзів більш старшого віку.

3. Його мова дуже розвинена, характеризується великим запасом слів і глибоким розуміння нюансів в мові.

4. Завжди шукає самостійні рішення.

5. У спірних питаннях спирається на власну думку, не любить загальновизнаних думок.

6. Бере на себе відповідальність у складних ситуаціях.

7. Часто справляє враження не за віком дорослого.

8. Добре знає себе і своє покликання.

9. Чи однаково обдарований в гуманітарних і технічних областях.

Позитивні відповіді на ці 9 питань дають серйозні підстави поставитися до вашої дитини як до обдарованій.

 

 

АНКЕТА ПО ВИЗНАЧЕННЮ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ

 

І. ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ ЗДІБНОСТІ

 

1. Учень засвоює нові знання швидко й легко все схоплює

2. Має почуття здорового глузду і використовує знання в практичних повсякденних ситуаціях.

3. Добре міркує, не плутається в думках. Добре вловлює зв’язок між подіями, між причиною і наслідком.

4. Швидко запам’ятовує прочитане або почуте, не витрачає багато часу на повторення того, що потрібно запам’ятати.

5. Знає багато про такі події, яких його однолітки не знають, не здогадуються.

6. Має великий запас слів, легко користується новими словами, вільно висловлюється.

7. Любить читати нові книги, які читають не однолітки, а діти, старші на рік чи два, дорослі.

8. Вирішує розумові задачі, що потребують розумових зусиль.

9. Задає дуже багато запитань.

10. Випереджає однолітків у навчанні на рік чи два.

11. Оригінально мислить і пропонує нестандартні, неординарні відповіді, рішення.

12. Дуже спостережливий, добре сприймає інформацію, швидко реагує на все нове.

 

ІІ. ХУДОЖНІ ЗДІБНОСТІ

 

1.У своїх малюнках зображує різноманітні типи предметів, ситуацій, людей.

2.Серйозно ставиться до творів мистецтва, замислюється і стає дуже серйозним, коли чує нову музику, бачить гарну картину.

3.Оригінальний у виборі сюжету, складає незвичайні композиції (з квітів, малюнків, марок абощо).

4.Завжди готовий використати будь-який новий матеріал для виготовлення іграшок, картин, малюнків абощо.

5.У вільний час багато малює, ліпить, створює композиції, що мають художнє значення (наприклад, прикраси для дому).

6.Використовує малюнок або ліплення, щоб висловити свої почуття  і настрій.

7.Цікавиться творами мистецтва, створеними іншими людьми. Може дати власну оцінку й намагається відтворити те, що йому сподобалося.

8.Любить працювати з пластиліном, глиною, клеєм для  того, щоб відтворювати речі в трьох вимірах.

 

 

ІІІ. МУЗИЧНИЙ ТАЛАНТ

 

1.Добре відчуває ритм і мелодію, завжди вслуховується в них.

2.Добре співає.

3.У гру на інструменті, у пісню чи танець вкладає багато енергії та почуттів.

4.Любить музичні записи, прагне піти на концерт або туди, де можна послухати музику.

5.Любить співати разом з іншими, щоб виходило злагоджено й добре.

6.У співі або музиці виявляє власні почуття й стан.

7.Створює оригінальні власні мелодії.

8.Добре грає на якомусь інструменті.

 

IV. ЗДІБНОСТІ ДО ЗАНЯТЬ НАУКОВОЮ ПРАЦЕЮ

 

1.Висловлює думки ясно й чітко.

2.Читає книги, наукову літературу з випередженням своїх однолітків.

3.Виявляє більші, ніж у звичайних дітей, здібності у разі зміни абстрактних понять і встановленні узагальнень.

4.Має хорошу моторну координацію, особливо між зоровим та слуховим сприйняттям (добре фіксує те, що бачить, і чітко записує те, що чує).

5.Після занять любить читати науково-популярні книги та журнали.

6.Не впадає у відчай, коли його нові  задуми та проекти не підтримує вчитель або батьки.

7.Намагається зрозуміти причини і сенс подій.

8.Проводить багато часу над створенням проектів, конструюванням.

9.Любить обговорювати наукові події, винаходи, часто задумується над цим.

 

V. ЛІТЕРАТУРНА ОБДАРОВАНІСТЬ

 

1.Може вільно побудувати розповідь, починаючи від зав’язки сюжету і закінчуючи розв’язанням конфлікту.

2.Придумує щось нове й незвичайне, коли розповідає про що-небудь знайомим.

3.При розповіді виділяє головне.

4.Розповідаючи про щось, вміє дотримуватися одного сюжету, не втрачає головної думки.

5.Любить писати оповідання та вірші.

6.Своїх героїв в оповіданнях зображує майстерно, передає почуття, настрій, характер.

7.Вибирає для своїх оповідань ті слова, які добре передають емоційні почуття.

 

 

 

 

VI. АРТИСТИЧНИЙ ТАЛАНТ

1.Легко входить у роль іншої людини, персонажа тощо.

2.Цікавиться акторською грою.

3.Виразно змінює тональність голосу, коли зображує героїв.

4.Розуміє та вміє передати конфлікти й ситуації, може розіграти будь-яку драматичну сценку.

5.Передає почуття через міміку, жести, рухи.

6.Прагне викликати емоційну реакцію в інших людей, коли про що-небудь із захватом розповідає.

7.Дуже легко драматизує, передає почуття, емоційні переживання.

 

VII. ТЕХНІЧНІ ЗДІБНОСТІ

1.Добре вміє майструвати, займатися різними ремеслами.

2.Користується механізмами , машинами.

3.У світ його уподобань входить конструювання машин, приладів, моделей.

4.Може читати нескладні креслення прикладів і механізмів, використовувати старі деталі для створення нових виробів, іграшок, приладів.

5.Визначає причини несправності приладів.

6.Любить робити креслення механізмів.

7.Читає журнали та статті про створення нових машин, приладів, механізмів.

 

VIII. ЗДІБНОСТІ ДО СПОРТУ

1.Енергійний, потребує якомога більше рухів, щоб бути щасливим.

2.Любить брати участь у спортивних іграх і змаганнях.

3.Постійно досягає успіхів у якому-небудь виді спортивної гри.

4.Бігає швидше за інших.

5.Сильно розвинена координація рухів.

6.Любить ходити в походи, займатися на спортивних майданчиках.

7.Вільний час проводить у рухливих іграх.

ПРИМІТКА:

Графічне зображення рівня інтересів учня показуємо по осі ОХ і ОУ, попередньо оцінивши кожен із восьми напрямків за 5-ма  балами. Якщо якась характеристика в дитині переважає, ставимо 5 балів. Якщо має вище середнього рівня – 4 бали. Оцінка 2 бали – найнижча. Підсумовуємо бали за 8-ма напрямками (тобто підсумовуємо бали за всіма характеристиками кожного з 8 напрямків розвитку здібностей). Загальну кількість набраних балів в одному напрямку (наприклад, інтелектуальна здібність) ділимо на кількість запитань у цій сфері. Отримане число відкладаємо на точці перетину оцінки в балах по осі Х і того напрямку здібностей (від 1 до 8), який перевіряється.

 

Дана анкета має змогу показати на основі співставлення з інтересами однолітків особливості характеру спрямованості даної особистості.

 

 

Comments: 2
  • #2

    Веремьева Лиза (Wednesday, 28 March 2018 18:03)

    Ув.Александр Валерьевич мне очень понравилося етот сайт потому- что я многому научилась

  • #1

    Буртак Давид (Wednesday, 28 September 2016 11:03)

    Здравствуйте,уважаемый Александр Валерьевич.С удовольствием делаю домашнее задание. Надеюсь,что завтра будет хорошая погода,что бы пойти в школу. Жду вашего урока.А как у вас дела? С ув. ученик 7-го класса Буртак Давид.